Lalibela - Reisverslag uit Lalibela, Ethiopië van Esther Henneman - WaarBenJij.nu Lalibela - Reisverslag uit Lalibela, Ethiopië van Esther Henneman - WaarBenJij.nu

Lalibela

Blijf op de hoogte en volg Esther

31 Januari 2015 | Ethiopië, Lalibela

Onderweg zijn we nog gestopt bij een kerkje op een berg.
Daar mogen alleen mannen naar binnen.
Vrouwen mogen dan daar weer wel begraven worden.

Het laatste stukje moet je aan een touw omhoog klimmen.
1 van ons heeft het ook gedaan.
En ook hier weer iets speciaals.
Weer een begrafenis.
De kist is daar naar boven gesleept.

Ook hier hebben we gepicknickt.

Na een lange reisdag aangekomen.
Een ander hotel dan de planning. Maar het zag er goed uit.

Eerst even door het dorp gelopen.
Het is er erg druk in verband met het Leddett festival.
Leddett is het Ethiopisch kerstfeest.
Mensen slapen in tentenkampen of onder een zeiltje dat net afdekt.
In de tussentijd zijn onze voeten gewassen. Was een of ander reinigingsritueel. Ook mijn slippers werden gewassen.
Schoon bleef ik niet lang want met natte slippers door het zand lopen levert vieze voeten op.
hahaha

Uiteindelijk zijn we naar een restaurant gelopen met uitzicht over de bergen.
Mooie zonsondergang gezien.
Daarna naar beneden verhuist om met z'n 6en te eten.
Daarna in het donker naar het hotel gelopen.
Wederom vroeg naar bed.
Volgende ochtend stond er weer een excursie op het programma.
We gaan kerken bezoeken.

Het is nu echt kerst in Ethiopië.

Wij naar de kerk onder begeleiding van een gids.
Eerst nog even betalen om daar in te mogen.

Aangekomen bij het 1ste complex kom ik erachter dat het niet druk is maar ongelooflijk druk.
Wij naar beneden. Op de trap al gedrang.
Om in de kerk te komen was al een gekkenhuis.
Iedereen wilde erin.
Eenmaal binnen had je een paadje van zo'n 60 cm om doorheen te lopen.
Daarnaast zaten mensen te bidden (denk ik).
Echt heel fijn vond ik het niet in de kerk. Wilde er alleen maar uit.
Eenmaal buiten ben ik met nog een aantal blijven wachten op een open plekje. We hadden ongeveer een meter ruimte om ons heen.
Op het terrein zelf zaten ook nog allemaal mensen op dekens.
Na voor ons een eeuwigheid gingen we het terrein af.
We moesten door een tunneltje eruit.
Maar daar moesten ook mensen door naar binnen....................
Er stonden aan beide kanten een politieagent met een fluitje om de boel te regelen.
Ik heb me op een gegeven moment door een mensenmassa gegooid en me aan een rugzak vastgehouden om bij de groep te blijven.
Gelukkig was ik de laatste die door het tunneltje kon.
Eenmaal daar doorheen waren we 2 mannen kwijt.
Dus even gewacht totdat we compleet waren en daarna zo snel mogelijk naar boven het terrein af.
Daar kwamen 2 van de mannen erachter dat ze gerold waren in de kerk.
We waren gewaarschuwd.

De volgende kerk op het programma.
Eerst zijn we naar boven gelopen voor een bovenaanzicht.
Dat beviel me zo goed dat ik daar ben gebleven.
En met mij nog een aantal.
Was goed toeven daarboven.

Na dat bezoek zijn we gaan lunchen.

De excursie ging nog verder.
Maar wel zonder mij.
Samen met 2 van de dames teruggegaan naar het hotel.
Lekker in het zonnetje zitten lezen en kletsen.


Na het diner ben ik weer terug gegaan naar het hotel.
Ze gingen weer naar de kerk.
Bij thuiskomst van mijn kamergenootje hoorde ik al dat ik een goede beslissing genomen had.
Het was nog drukker..................dacht niet dat dat nog kon.

's Nachts aan het spoken gegaan.
Uiteraard slecht geslapen.
Gelukkig tijdens de reisdag de volgende dag maar 1x de bus laten stoppen.
Weer een lange reisdag voor de boeg.
Maar ik mocht wel voor in de bus, vlakbij de deur, zitten/liggen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Lalibela

Ethiopië

Nieuwe reis!!!!

Recente Reisverslagen:

31 Januari 2015

Zaandam

31 Januari 2015

Arba Minch

31 Januari 2015

Turmi

31 Januari 2015

Arba Minch

31 Januari 2015

Harar
Esther

Reizen!!!!!!!!!!! Zie ook eerdere reizen. estherintanzania1@waarbenjij.nu esthercostarica@waarbenjij.nu

Actief sinds 06 Sept. 2016
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 23882

Voorgaande reizen:

03 September 2016 - 17 September 2016

Italië, actieve strandvakantie

16 Mei 2016 - 27 Mei 2016

Sri Lanka

25 December 2014 - 23 Januari 2015

Ethiopië

08 Juni 2014 - 26 Juni 2014

Maleisië

07 Juni 2013 - 29 Juni 2013

Mexico, Guatamala, Honduras en Belize

21 December 2012 - 04 Januari 2013

Zuid India

Landen bezocht: